Structura noului an școlar a fost modificată în module după modelul european, conform reprezentanților Ministerului Educației. Secretarul de stat Sorin Iona declarat pentru Antena1, la Super Neatza cu Răzvan și Dani, că în primul rând, la nivelul Uniunii Europene, există o analiză a structurii anului școlar în principalele state, iar ”în majoritatea statelor există perioadă de vacanță la intervale relativ egale și în majoritatea statelor avem cinci perioade de vacanță.

”Acesta a fost punctul de plecare și, în plus față de această structură aproximativ unitară la nivelul Europei, și cererea elevilor a fost importantă pentru noi. În România structura era puțin dezechilibrată, în sensul vacanțe mai scrurte și vacanța de vară. Acum, dacă ne referim strict la structura anului școlar propusă de Ministerul Educației și publicată în Monitorul Oficial, vom observa cam același tipar european. Începem undeva în data de 5 septembrie.  Regula generală va fi de acum încolo ca în prima zi de luni a lunii septembrie să începem cursurile și perioade echilibrate de studiu, alternate cu perioade de vacanță”, a spus secretarul de stat.

Oficialul a mai spus că vacanțele vor putea fi luate în funcție de specificul zonei, oferind ca exemplu luna februarie, când se termină modulul. ”Avem trei săptămâni în care se poate lua vacanță la decizia inspectoratelor școlare județene, în funcție de specificul zonei. Într-un fel va arăta vacanța în județul Covasna și altfel în județul Constanța, pentru că depinde foarte mult de ceea ce se întâmplă la nivel județean. Prin urmare, acordăm și o mai mare flexibilitate și o mai mare autonomie autorităților locale sau autorităților care reprezintă ministerul la nivel local”, a precizat secretarul de stat Sorin Ion. Ca de obicei, la mijlocul lunii iunie se termină anul școlar, urmând ca acest tipar să se regăsească de acum încolo.

Referitor la pregătirea elevilor, secretarul de stat a precizat că vorbind despre nivelul acestora, se poate face o legătură și între perioada ultimilor doi ani de pandemie în care este evident că procesul de învățământ a avut de suferi, nu numai în România, în toată Europa și în toată lumea, dar una din problemele învățământului românesc este supraîncărcarea materiilor.

”Deși există o limitare a Ministerului Educației privind numărul de ore pe care copilul trebuie să le petreacă acasă, o limitare la maximum două ore, făcând teme, la toate materiile,  cred că lipsește  comunicarea eficientă între profesori. Mă gândesc că nu în fiecare zi, profesorul de matematică va comunica cu cel de română să stabilească împreună ce teme dau. Dar obiectivul Ministerului Educației este unul asumat, în sensul că la începutul anului 2023-2024, vom avea elaborate planuri cadru pentru liceu, adică ce anume materii facem în cursul unei săptămâni și câte ore din fiecare materie și evident programe școlare noi adaptate noilor planuri cadru. Pentru că la programele școlare reprezintă  problema în primul rând”, a punctat secretarul de stat.

”Vorbim de cel mai mare sistem public și nu ne referim la cei aproape 3 milioane de elevi și preșcolari, ci la cei 200.000 de profesori. Întotdeauna să produci schimbări într-un sistem foarte mare este dificil. Asta nu înseamnă că nu se va putea face, pornind de la schimbări simple”, a mai spus prof. Sorin Ion.