marți, mai 30, 2023
AcasăStiriCampaniiUn elev român din doi este victima bullying-ului, iar 81% dintre elevi...

Un elev român din doi este victima bullying-ului, iar 81% dintre elevi afirmă că au fost martori ai situațiilor de amenințare, umilire sau violență fizică, în școala unde învață

O analiză recentă a Organizației Salvați Copiii (finalul anului 2022) arată că  jumătate dintre elevii români devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asistă în calitate de martori (81%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%). Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului: de la 29% în 2016 la 49% în 2022, potrivit datelor comparative ale anchetelor derulate de Salvați Copiii România.

Conform statisticilor oficiale, în sistemul de educație a fost înregistrată o creștere cu aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate, în anul școlar 2021-2022, prin comparație cu anul școlar anterior (10.971 de situații de bullying constatate, față de 7.715).

Organizația Salvați Copiii a decis să prioritizeze programul antibullying și sprijină școlile în constituirea grupurilor de acțiune antibullying, precum și a unui mecanism de monitorizare a acestora, colaborând, în acest sens, cu Ministerul Educației.

Astfel, Salvați Copiii România, în parteneriat cu Ministerul Educației, a organizat Conferința regională „Dreptul la pauză fără bullying – cooperare și bune practici pentru comunități educaționale sigure”, în data de 23 martie, la Târgoviște, un seminar intensiv cu toți actorii relevați din domeniul educației și protecției copilului cu responsabilități în prevenirea și diminuarea fenomenului de bullying din regiunea Sud-Muntenia (Argeș, Ialomița, Călărași, Giurgiu, Teleorman, Prahova, Dâmbovița).

În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvați Copiii România privind prevenirea și reducerea fenomenului de bullying în școli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).[i] Astfel, în fiecare școală/liceu trebuie înființat un grup de acțiune antibullying, din care vor face parte directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor și reprezentanți ai părinților. Rolul acestui grup este de a preveni, de a identifica și soluționa situații de bullying între elevi, care pot avea loc prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice.

„Fenomenul privește toate instituțiile statului care trebuie să vegheze la interesul superior al copilului. Școlile nu trebuie lăsate singure în fața unui fenomen care are rădăcini atât în interior, dar și în afara lor. Nu există soluție miraculoasă, doar prin colaborare, consecvență și asigurarea unui personal suficient și calificat vom putea observa progrese. Un pas important în acest sens îl constituie suplimentarea cu 50% a numărului de consilieri școlari”, a declarat Sorin Ion, Secretar de stat la Ministerul Educației.

„Pentru a determina școlile și liceele să-și creeze aceste mecanisme, Ministerul Educației și inspectoratele școlare au o mare responsabilitate, iar Salvați Copiii își va oferi, fără îndoială, sprijinul metodologic, așa cum am procedat și în cazul celor peste 80 de școli. Bullying-ul rămâne un fenomen agravant și un mare semnal de alarmă pentru sănătatea psiho-socială a copiilor”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Încă din 2016, Salvați Copiii România atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying, dacă nu se iau măsuri complexe pentru reducerea violenței din școli, dând publicității primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești.

La finalul anului școlar 2021 – 2022, Salvați Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4.449 de elevi, cu vârsta intre 10 și 18 ani, utilizând metoda și scenariul folosite în realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.

Analizând datele comparativ, s-au evidențiat următoarele concluzii:

Cum se reflectă experiența bullyingului în calitate de martor:

La întrebarea ”Ai văzut întâmplându-se (…)asemenea lucruri?

·   81% dintre elevi ( peste 4 din 5) afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață. 28% dintre respondenți afirmă că, în unitatea de învățământ pe care o frecventează, au asistat cu  frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații.  Procentele sunt mai mari decât cele indicate de studiul Salvați Copiii din anul 2016, când 73% dintre elevi au spus că asistaseră la astfel de situații în școală, iar frecvențele ridicate fuseseră indicate de 22,7% dintre respondenți.

·   În clasă in 2022, aproape trei sferturi dintre elevi (73%) au spus că asistaseră la astfel de situații în clasă, comparativ cu 58% – in 2016.

·   În grupul de prieteni – incidența fenomenului pare a fi mai redusă, jumătate dintre elevi (55%) spunând că au asistat la astfel de situații în grupul de prieteni, în timp ce frecvențele ridicate au fost semnalate de doar 1 din 10 copii.

·   Rețelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situații de bullying – 79% dintre respondenți afirmând că au asistat la astfel de situații, in timp ce proporția celor care indică frecvențe ridicate ajunge, în cazul rețelelor de socializare, la 45% din eșantion.

Cum se reflectă experiența bullyingului în calitate de victimă:

·   Aproape jumătate dintre respondenți (49%) afirmă că au fost victime ale bullying-ului, în timp ce 1 din 10 spune că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situații.

Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullyingului (de la 29% în 2016 la 49% în 2022).

Cum se reflectă experiența bullyingului în calitate de autor:

·   Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying, în schimb proporția celor care admit frecvențe ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al întrebării). O creștere față de rezultatele studiului din 2016 se înregistrează și sub acest aspect, dar evoluția nu este nici pe departe la fel de dramatică.

Intervenient de partea victimei

·   84% dintre elevi afirmă că, în situații de bullying,  au intervenit activ în sprijinul victimei, peste jumătate (54%) susținând că au adoptat această atitudine des sau foarte des. Remarcăm o ușoară scădere (cu 2 pp) față de rezultatele studiului din 2016.

Intervenient de partea autorului

·   Doar 15% dintre respondenți recunosc că au adoptat o astfel de atitudine, proporția celor care indică frecvențe ridicate situându-se la 3%. În schimb, tendința față de rezultatele analizei de acum șase ani este una îngrijorătoare, în condițiile în care observăm o dublare a procentului celor care admit că au încurajat bullyingul.

Referirea situațiilor de bullying

·   Aproape trei sferturi dintre copii (74%) susțin că  discută cu adulții despre situațiile de bullying, dar 22% afirmă că fac acest lucru rar sau foarte rar. Este îmbucurătoare creșterea procentului elevilor care înțeleg să refere situațiile de bullying către un adult. Și această evoluție poate fi atribuită impactului campaniilor de informare și conștientizare.

·   Referirea către un alt copil ”Ai cerut altor copii să intervină?” – 57% dintre elevi afirmă că au apelat la colegi pentru a interveni în situații de bullying, dar 24% au recurs la această soluție rar sau foarte rar.

Intervenția adulților (Dacă astfel de lucruri se întâmplă în școala ta, cine ia măsuri/intervine de obicei? – întrebare cu răspuns multiplu, procentele însumate nu reprezintă 100%)

·   peste trei sferturi dintre respondenți (77%) afirmă că, în situații de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecvență mai redusă (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), în timp ce 2% dintre respondenți susțin că nimeni nu intervine în astfel de situații.

EXPERIENȚA SALVAȚI COPIII ROMÂNIA ÎN PREVENIREA BULLYINGULUI

În lucrul cu preșcolarii, Salvați Copiii România a inițiat primul program de prevenire a bullying-ului – Să fim prieteni – Free of Bullying. Programul este construit pe valorile toleranței, respectului, grijii față de celălalt și curajului și are ca obiective îmbunătățirea abilităților socio-emoționale ale copiilor, dar și a abilităților parentale, respectiv creșterea capacității de implicare a părinților în crearea unui mediu familial pozitiv, precum și a competențelor specialiștilor de gestionare a situațiilor conflictuale dintre copii.

Acest program, implementat de mulți ani, cu succes, în majoritatea grădinițelor din Danemarca, se derulează în prezent în 25 de grădinițe din mediul urban și rural din București, Călărași, Dâmbovița, Suceava, Timișoara și Buzău, pentru peste 5000 de preșcolari și va fi extins în anul școlar 2023 – 2024 în alte 75 de unități de învățământ, unde vor fi instruite peste 300 de cadre didactice, iar grădinițele vor fi dotate cu materiale educaționale.

În lucrul cu copiii de vârstă școlară, Salvați Copiii derulează programe pentru comunitățile educaționale la nivel de unitate de învățământ, evaluând climatul școlar, formând cadrele didactice și instruind părinții, sprijinind membrii grupurilor de acțiune antibullying. În acest sens, sunt create și diseminate materiale educaționale și informative (ghiduri pentru specialiști și voluntari, broșuri, articole de specialitate, cursuri si webminarii). În anul 2022, în cadrul programului „Școli fără bullying”, Salvați Copiii a organizat sesiuni de informare și pregătire pentru 800 de cadre didactice din 138 de școli, pentru aplicarea de metode educaționale bazate pe disciplină pozitivă și implementarea normelor metodologice antibullying. În aceste activități de informare și prevenire, au fost implicați 947 de părinți și 5.626 de copii (din care aproape 800 au devenit ambasadori anti-bullying în școlile lor). Astfel, Salvați Copiii a facilitat constituirea și funcționarea grupului de acțiune anti-bullying în 80 de școli partenere, în alte 58 grupul fiind în curs de constituire. (www.scolifarabullying.ro)

În plan legislativ, Salvați Copiii aduce în atenția autorităților opiniile copiilor și propune soluții dezvoltate împreună cu aceștia. Un exemplu în acest sens, Ministerul Educației a inclus modelul de intervenţie propus de Organizaţia Salvaţi Copiii şi testat în 30 de şcoli şi licee din Târgovişte şi Bucureşti, în normele metodologice anti-bullying, aprobate prin ordin de ministru în iunie 2020.

Pentru a oferi informare și consiliere, Salvați Copiii a creat platforma scolifarabullying.ro, unde mii de elevi, părinți și profesori solicită sprijin pentru a gestiona situațiile de bullying din școlile lor.

ARTICOLE SIMILARE

AVON lansează campania Roșu e pentru CURAJ, în semn de solidaritate cu victimele violenței domestice

Pentru că în această săptămână petrecem mai mult timp în familie, AVON România, în parteneriat cu Asociația Anais, lansează astăzi campania „Roșu e pentru...

Studiu – Elevii români, mai toleranți cu colegii de etnie romă

Numărul copiilor care ar accepta un coleg de clasă/bancă de etnie romă a crescut considerabil în ultimii 10 ani și ajunge la peste 60% Cu...

Peste 50% dintre copii vor să emigreze. Crește intoleranța față de colegi cu probleme de sănătate mintală

Peste jumătate dintre copiii români (55,1%) își doresc să plece din țară și să se stabilească peste granițe, în vreme ce o treime dintre...

România, detronată de Bulgaria din prima poziție în Uniunea Europeană la un capitol sumbru: mortalitatea infantilă

Efortul Salvați Copiii de a întări maternitățile și secțiile de pediatrie și terapie intensivă neonatală în a asigura tratament medical adecvat și imediat copiilor...

Seniori din județele Alba, Cluj, Timiș și București, invitați să devină voluntari pentru copiii din centrele sociale ale comunității

Programul național Generații, susținut de Fundația Regală Margareta a României, se relansează în cadrul a cinci centre sociale din localitățile Bonțida, Blaj, Buziaș, Dezmir...

S-a lansat platforma de resurse educaţionale pentru „Săptămâna Verde”

Elevii și cadrele didactice au acum la dispoziție o platformă de resurse educaționale, Saptamanaverde.edu.ro, lansată, vineri, de Ministerul Educației și Ministerul Apelor și Pădurilor,...

Programul pentru şcoli al României pentru perioada 2023-2029 a fost pus în dezbatere publică

Ajutorul financiar din partea Uniunii Europene pentru distribuirea fructelor, legumelor şi laptelui în şcoli, în perioada 1 august 2023 - 31 iulie 2029, se...

Știai că îți poți dărui cadoul de 1 și 8 Martie pentru o cauză socială pe Galantom.ro?

Platforma de fundraising Galantom.ro lansează campania de Mărțișor, prin care doamnelor și domnișoarelor își pot dărui cadourile de 1 Martie sau 8 Martie către...

La fiecare două minute, o femeie moare din cauza sarcinii sau a nașterii, potrivit agențiilor ONU

La fiecare două minute, o femeie moare în timpul sarcinii sau al nașterii, potrivit ultimelor estimări prezentate astăzi într-un raport de către agențiile ONU. Raportul...

Ministerul Educației prezintă lista celor 39 de clădiri cu destinația de învățământ care au risc seismic

Ministerul Educației a anunțat că în urma reactualizării datelor din Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR), de către conducerile unităților de învățământ,...

ANCHETĂ: Patru din cinci sesizări având ca obiect infracțiuni împotriva libertății și integrității sexuale comise asupra minorilor s-au soluționat cu clasarea faptelor sau cu...

Patru din cinci sesizări având ca obiect infracțiuni împotriva libertății și integrității sexuale comise asupra minorilor s-au soluționat cu clasarea faptelor sau cu renunțarea...

Studiu DENT ESTET privind sănătatea dentară la copii: „Aproape jumătate dintre părinți își duc copilul la dentist pentru o igienizare mai rar de o...

Datele unui studiu realizat de DENT ESTET în colaborare cu Reveal Marketing Research cu privire la comportamentele românilor legate de sănătatea dentară a copiilor...

Aproape o treime din contribuabilii români își exercită dreptul de a susține cauze socio-umanitare, prin redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit

Mai puțin de o treime din contribuabilii români (27,42%) care ar fi putut să susțină cauze sociale și-au exercitat acest drept în 2002, prin...

De Ziua internațională a copilului bolnav de cancer, MedLife lansează primul program gratuit de testare genetică pentru copiii recent diagnosticați cu cancer, în vederea...

În România, aproximativ 400 de copii și adolescenți sunt diagnosticați anual cu o formă de cancer, cele mai frecvente fiind leucemiile, urmate de limfoame,...

„SHAME – European Stories”, expoziția care oferă o voce victimelor abuzului trăit în copilărie

Expoziția de fotografie „SHAME - European Stories” a fost inaugurată pe 15 februarie în stația de metrou Piața Unirii 1 din București. Organizată de...

„Plan de Viață”, o șansă pentru tinerii care părăsesc centrele de plasament. Rezultatele primei ediții a proiectului

AFI Europe România și Asociația The Social Incubator anunță rezultatele primei ediții a programului de responsabilitate socială „Plan de Viață” desfășurat în perioada Ianuarie...

Compartiment pentru copiii cu autism, la Spitalul de Pediatrie „Sfânta Maria” din Iași

La Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii "Sfânta Maria" Iaşi va fi înfiinţat un compartiment adresat copiilor cu patologie din spectrul autist, a anunțat...

Bolile aparatului respirator, a doua cauză de mortalitate la copiii cu vârsta sub 4 ani

Bolile aparatului respirator continuă să fie o cauză majoră de deces pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 0 și 4 ani, după afecțiunile...

Abuzul sexual asupra copilului:  Dintre cele 1.143 de cazuri de abuz sexual, 1.001 au fost abuz sexual asupra fetelor, iar în cazurile de exploatare...

Organizația Salvați Copiii România atrage atenția asupra etapelor prin care abuzatorul preia controlul asupra victimei, de la manipularea emoțională până la abuzul sexual agravant...

Mortalitatea maternă a crescut exponențial, cu 60% față de anul precedent, al doilea an de creștere

După doi ani de scădere, mortalitatea maternă a crescut considerabil în România, în 2020 și 2021, perioadă care coincide cu pandemia de Covid-19. Astfel,...

Costul standard pentru antepreşcolari, preşcolari sau elevi creşte de la 6.386 lei la 6.834 lei

Costul standard pentru fiecare antepreşcolar, preşcolar sau elev pentru anul în curs creşte de la 6.386 de lei la 6.834 de lei în baza...

Societatea de Stomatologie Estetică din România în parteneriat cu ANAT lansează o campanie de imagine pentru România

Societatea de Stomatologie Estetică din România în parteneriat cu Asociația Națională a Agențiilor de Turism, lansează o campanie de imagine pentru România, dezvoltată de...

Bucureștiul face primii pași pentru a deveni oraș prieten al copiilor

Primăria Capitalei și UNICEF au semnat un acord prin care municipalitatea va fi sprijinită pentru a participa la Inițiativa Localități Prietene ale Copiilor Primăria Capitalei...

Soluție inovatoare pentru râuri mai curate: 5 râuri din România beneficiază, de anul acesta, de capcane plutitoare care colectează deșeurile

Brandul de apă minerală naturală Dorna a instalat sisteme de curățare pe unele dintre cele mai importante râuri din România  Dorna, primul brand de apă...

Studiu AVON: Creșterile alarmante ale costurilor de zi cu zi determină 80% dintre femei să caute surse suplimentare de venit

Un studiu realizat de AVON la nivel global, inclusiv pe România, arată că un procent uriaș de 98% dintre femei a fost afectat de...

Fundația FAN Courier a extins programul de burse ”Elev de liceu” pentru prima generație de studenți

Fundația FAN Courier a extins, începând din acest an, programul de burse ”Elev la liceu” și oferă susținere pe durata studiilor universitare primei generații...

Peste 15.000 de copii și părinți au învățat cele mai importante reguli de circulație alături de Gașca Zurli, în cadrul spectacolului „SuperPietonii”

Regulile de circulație rutieră se învață foarte ușor prin cântece și jocuri! Peste 15.000 de copii, părinți și bunici, din 10 orașe ale țării,...

Ambasadorii Mediului din capitală sunt elevii Școlii Profesionale Speciale nr. 3!

Copiii cu nevoi speciale au strâns peste 5,5 tone de deșeuri reciclabile în concursul organizat de ASAP Știm cine sunt Ambasadorii Mediului, din București! Cu...

Tiny Trainers – Primul joc pe smartphone pentru copiii cu Atrofie Musculară Spinală disponibil în limba română

Tiny Trainers este un joc sub formă de aplicație pentru smartphone care îi ajuta pe copiii care suferă de Atrofie Musculară Spinală (AMS) să...

PrimoHUB: Un nou centru de joacă, învățare și parenting își deschide porțile în București

Primăria București, prin Direcția Generală de Asistență Socială și a Municipiului București (DGASMB), Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională și...

Ultimele stiri

Cele mai citite