Consilierul prezidenţial Ligia Deca a declarat joi că unul dintre dezideratele proiectului “România Educată” este ca sistemul românesc de educaţie să formeze tineri creativi, capabili să coreleze informaţiile din şcoală cu realităţile de viaţa de zi cu zi şi consideră că alfabetizarea funcţională a elevilor trebuie asociată şi componentei de alfabetizare socială.

Consilierul a participat la conferinţa de lansare a “Raportului privind nivelul de literaţie a elevilor din România”, elaborat de BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), eveniment care a avut loc la Biblioteca Naţională a României.

“Unul dintre dezideratele proiectului “România Educată” este ca sistemul românesc de educaţie să formeze tineri alfabetizaţi funcţionali, creativi, cu gândire critică, capabili să coreleze aceste informaţii din şcoală cu realităţile de viaţa de zi cu zi. Practic, “România Educată” propune în mod concret trecerea de la principiul legalităţii la cel al echităţii, urmărim ca educaţia incluzivă de calitate să fie garantată tuturor. Alfabetizarea funcţională a elevilor trebuie asociată şi componentei de alfabetizare socială pentru că este vorba şi de capacitatea viitorilor cetăţeni activi de a comunica şi de stabili relaţii cu alţii. într-o manieră responsabilă şi adecvată”, a spus Deca.

Potrivit consilierului, prin intermediul proiectului “România Educată” s-a insistat şi asupra reducerii segregării şcolare.

“Tot prin intermediul proiectului “România Educată” am insistat asupra reducerii segregării şcolare prin implementarea unor politici de repartizare echilibrată a elevilor în clasă care să promoveze diversitatea în unităţile de învăţământ”, a arătat consilierul prezidenţial.

Ligia Deca consideră “de maximă importanţă” eforturile pro literaţie centrate pe intervenţii prioritare în cazul mediilor vulnerabile.

“Considerăm esenţială elaborarea unui set de competenţe de bază în domeniul media pentru a combate dezinformarea. (…) Unele dintre consecinţele nivelului scăzut de literaţie se observă deja în societate. Obiectivul “România Educată” este acela de a surprinde complexitatea copilului cu toate valenţele sale pentru a putea să ne adaptăm noi, cei din sistem, stilului în care ei învaţă”, a mai susţinut consilierul prezidenţial.

Potrivit raportului lansat joi, literaţia media a populaţiei şcolare a României în ecartul de vârstă 6-14 ani este scăzută, iar nivelul mediu este plasat la foarte puţin peste nivelul de “nefuncţional” în categoria “minim funcţional”.

“Un procent de 42% dintre elevi se plasează în zona “nefuncţional”. Aceasta este zona de analfabetism/incapacitate. Un procent de doar 11% dintre elevi se plasează în zona funcţional”, arată raportul.