Festivalul Brazilor de Crăciun a avut o misiune ambițioasă la cea de-a 22-a ediție: garantarea accesului la educație pentru copiii aflați în risc fie din cauza sărăciei, fie din cauza războiului din Ucraina, care a dislocat milioane de copii și i-a obligat să se refugieze departe de casele și școlile lor. Cei 20 de brazi licitați în seara de gală a Festivalului Brazilor de Crăciun, organizată în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României, au obținut astfel fonduri totale record, în valoare de 820.000 euro.

În cadrul Galei Festivalului Brazilor de Crăciun, brazii concepuți și donați de către designeri și artiști celebri din România au fost licitați cu sume cuprinse între 7.000 și 100.000 de euro, de companiile care și-au asumat rolul de actori majori ai responsabilității sociale.  În total, suma strânsă a fost de 820.000 euro din licitația brazilor, vânzarea biletelor de tombolă și sponsorizări. Gazda serii a fost Marius Pancu, care a transformat seara într-un spectacol al binelui.

Cel mai râvnit brad a fost cel creat de Răzvan Luca & UNTOLD „Brad Crăciun UNTOLD. Magia vieții reale. / UNTOLD Christmas Tree. Real-life Magic”, licitat contra sumei de 100.000 euro, de Kaufland România.

Următorii brazi licitați au fost :

  • „Povestea spiridușilor de Crăciun”, creat de Ștefania Mircea și Salvați Copiii România – 51.000 euro, prin efoprtul comun al Renovatio, Kaufland România, Catena, BCR, Sephora România, Lidl România, UNTOLD, PEPCO România, Tonica;
  • WOMAN LIFE FREEDOM, creat de Omid Ghannadi – 50.000 euro, adjudecat de Kaufland România;
  • „Acasă pentru toți Copiii din România”, creat de Simona și Gabriel Gherasim – Gallantique Boutique – 50.000 euro, achiziționat de Lidl România;
  • „Dictando”, creat de Miruna Bălașa & Endorphin Lab – 40.000 euro, adjudecat de BCR;
  • „Papierbaum”, creat de Studium on Space, cu sprijinul Lisa & Co și Edenholz Residence – 40.000 euro, adjudecat de LIDL România;
  • „Bradul iluminării”, creat de Adela Pârvu, cu sprijinul DYPETY.RO & Eglo România – 40.000  euro, adjudecat de Kaufland România;
  • „Copacul vieții”, creat de DOINA LEVINZA – 35.000 euro, achiziționat de Catena.
  • „Melior Mundus”, creat de Iulia Totoianu & Libris.ro – 35.000 euro, adjudecat de PEPCO România.

„An de an, Festivalul Brazilor de Crăciun ne aduce confirmarea că resursa cea mai de preț a unei societăți este solidaritatea socială. Am început anul sub semnul acestei solidarități exemplare, cu românii veniți la punctele de trecere a frontierei cu Ucraina, pentru a ajuta, și îl încheiem cu o lecție formidabilă de generozitate. Tradițional, Festivalul Brazilor de Crăciun este dedicat accesului la educație pentru copiii vulnerabili, pentru că educația este temelia fără de care o societate nu funcționează”a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

 „Unul dintre cele mai rodnice parteneriate ale MNAR este cel cu organizația Salvați Copiii. Oferim cadrul pentru o excepțională expoziție de artă contemporană cu caracter caritabil dar și programe educative desfășurate la muzeu pe tot parcursul anului pentru copiii și tinerii aflați în grija acestei asociații. Considerăm, alături de conducerea Asociației Salvați Copiii, că educația și cultura fac parte din nevoile fundamentale ale ființei umane”, a adăugat Călin Stegerean, directorul general al Muzeului Național de Artă al României.

 Gratie celor 21 de ediții ale Festivalului Brazilor de Crăciun, educația s-a transformat în șansă reală și putere pentru 144.627 de copii, astfel:

  • 345 de copii au beneficiat de sprijin socio-economic, pentru a putea fi integrați educațional și pentru a se preveni abandonul școlar;
  • 43.799 de copii au fost incluși în programul Școala după Școală și educație remedială;
  • 9.709 de copii au participat la Grădinițele Estivale;
  • 4.774 de copii au fost recuperați educațional, prin programul A Doua Șansă.

Designerii și artistii care au creat anul acesta cei 20 de brazi unicat sunt:

Doina Levintza, Ștefan Câlția & Mihaela Glăvan, Miruna Bălașa & Endorphin Lab, Arina Bican & Galeria Kulterra, Nicu Bocancea & Florăria Iris, Irina Dragomir, Gheorghe Fikl & ArtMoves, Lemon Interior Design & Summer Well, Omid Ghannadi & Victor Firan, Simona & Gabriel Gherasim – Gallantique Boutique, Laura Hîncu, Ana Mohonea & Maria Mohonea – Architectural Christmas, Dhaniel Nora & SEPHORA, Adela Pârvu, cu sprijinul DYPETY.RO & Eglo România, Mihai Popescu & Twins Studio, Studium on Space, cu sprijinul Lisa & Co și Edenholz Residence, Iulia Totoianu & Libris.ro, Răzvan Luca & UNTOLD, Măriuca Istrătescu și elevii Colegiului Național George Coșbuc & Dhaniel Nora. Acestora li s-a alăturat Salvați Copiii, cu sprijinul Ștefaniei Mircea.

Sponsorii ediției 2022:

Diamond: Catena, Deutek, Kultho Forever Diamonds

Platinum: BCR, Kaufland România, MOL România, Renovatio, Smart Soft Power

Gold: Banca Transilvania, Beautik Haute Parfumerie, Clifford Chance Badea, Garanti Bank, Mastercard, NHood România, One United Properties, SKY XS Aircargo, Viatris, Wienerberger

Silver: Alumil, Austria Card, CIT ONE, Dexion România, Inform Lykos, Macromex, Maresi Foodbroker, Maviprod, Oscar Downstream, PEPCO România, ASSA ABLOY.

Mulțumiri speciale: ATRA DOFTANA, BDG, Beautik Haute Parfumerie, Beauty District, Centrul Shakti, COUNTRY SPA RETREAT, DAVINO, Delicateria Italiana, DENT ESTET, Depozitarul Central,

DOUGLAS, Elena Perseil, Gallantique Boutique, GETT’S, Hadar Chalet, Haita Land, Hype Arena, Hotel Epoque, Hotel IAKI, HUMANITAS, IVATHERM, KIDDO Play Academy, Kiehl’s, Lensa, Marionnaud, Niran, Obsentum, Optimize Body Center, Parsa Beauty, Purple Flowers, SEPHORA România, Summer Well, TOP LINE, UNTOLD, Wild Olive, YUMP.

Comitetul de organizare: Florentina Costea, Andreea Nicoleta Deliu-Pasol, Omid Ghannadi, Cristian Hordilă, Amalia Năstase, Dhaniel Nora, Andreea Raicu, Gabriela Alexandrescu.

CONTEXT

  • Peste un sfert (26,2%) dintre copiii României cresc în locuințe fără toaletă, un procent similar (25,6%) neavând nici acces la baie sau duș în interiorul locuinței, potrivit datelor furnizate de ultimul barometru Eurostat. Mai mult, la nivelul anului 2021, 1 din 10 familii din România nu își permitea să mențină locuința încălzită în mod adecvat, iar incidența crește în cazul familiilor cu trei sau mai mulți copii – 13,3% sunt în situația de a nu-și permite o încălzire adecvată a locuinței.
  • Riscul de sărăcie sau excluziune socială afectează de peste trei ori mai mult familiile care locuiesc în orașele mici sau în mediul rural: astfel, la nivelul anului 2021, rata acestui indicator atingea pragul de 16,1% în marile orașe, în timp ce, în urbanul mic (orașe mici și suburbii) rata a fost de 30,7%, iar în mediul rural peste jumătate din locuitori (50,1%) se confruntau cu riscul de sărăcie sau excluziune social (Eurostat).

 

  • Majoritatea covârșitoare (95%) a familiilor vulnerabile se află în situația de a nu putea acoperi nevoi de bază, cum ar fi medicamente sau consultații medicale pentru o problemă de sănătate a copilului, alimente sau alte bunuri de strictă necesitate pentru copii, facturile cu utilitățile locuinței (curent electric, gaze, telefonie, internet), cheltuieli legate strict de educația copiilor (transportul copiilor între casă și școală, rechizite, manuale), pe fondul crizei socio-economice. Datele celei mai recente anchete realizate de Salvați Copiii România arată că 96% dintre aceste familii au indicat printre sursele de venit transferurile sociale (alocații, indemnizații, burse și ajutoare sociale); pentru mai mult de 1 din 10 gospodării (12%) aceste beneficii reprezintă unica sursă de venit. Organizația Salvați Copiii România consideră că este imperios necesar ca autoritățile să identifice și să implementeze de urgență măsuri prin care să se asigure că impactul crizei economice nu va fi decontat de copiii care deja se confruntă cu anumiți factori de vulnerabilitate: 41,5% dintre copiii din România, adică 1,5 milioane de copii, sunt afectați de lipsa de venituri ale familiei care să asigure supraviețuirea sau un trai decent, de izolarea socială și educațională, de lipsa de acces la nutriție în acord cu vârsta și nevoile biologice ale copilului și la servicii socio-educaționale și de sănătate de calitate.
  • 310 persoane dintre care 120.357 de copii ucraineni și 100.953 de adulți au beneficiat de asistența umanitară și servicii de suport de la începutul conflictului armat din Ucraina.
  • De-a lungul celor 21 de ediții anterioare, prin intermediul Festivalului Brazilor de Crăciun au fost colectate fonduri în valoare de peste 7 milioane de euro, iar 144.627 de copii din medii sociale precare au primit ajutor pentru integrarea socio-educațională.