Valoarea tichetelor de creșă a fost majorată, conform unui ordin publicat în Monitorul Oficial, iar noua sumă se va aplica din aprilie până în septembrie 2022.

Valoarea tichetelor de creșă a crescut cu 30 de lei, la 520 lei, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial.

Tichetele de creșă sunt bilete de valoare cu scopul de a achita o parte din costurile creșelor, ce pot fi acordate de către angajatori salariaților proprii pentru copii în vârstă de până la 3 ani, în situația în care aceștia nu beneficiază de concediu și indemnizație pentru creșterea copilului.

Tichetele de creșă sunt reglementate în România prin Legea 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou și tichetelor de creșă, precum și de Normele Metodologice de aplicare a acesteia.

Societățile comerciale, regiile autonome, societățile și companiile naționale, instituțiile din sectorul bugetar, unitățile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum și persoanele fizice care încadrează personal pe bază de contract individual de muncă pot acorda bilete de valoare sub forma tichetelor de creșă.

Acestea se acorda angajaților proprii, pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 3 ani și se asigura integral din costurile angajatorului.

Prin intermediul tichetelor de creșă se pot achita numai taxele creșei unde este înscris copilul salariatului. Valoarea sumei lunare acordate sub formă de tichete de creșă se indexează semestrial cu indicele inflației comunicat de Institutul Național de Statistică și se stabilește prin Ordin al Ministrului Muncii și Justiției Sociale.

Tichetele de cresa se pot acorda lunar angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in vârsta de pâna la 2 ani, respectiv de pâna la 3 ani in cazul copilului cu handicap, pe baza de cerere, conform prevederilor inscrise in Regulamentul Intern de acordare a tichetelor incheiat la nivelul companiei.

Tichetele de creșă se pot distribui salariaților pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, încredințat în vederea adopției sau dat în plasament, precum și pentru cei cărora li s-a instituit tutela, cu excepția celor dați în plasament la asistentul maternal profesionist și a celor pentru care s-a dispus măsura plasamentului de urgență.

Cererea va fi însoțită de următoarele acte:

  • actul doveditor eliberat de creșă sau, după caz, unitatea educationala la care este înscris copilul
  • declarație pe propria răspundere că celălalt părinte sau, după caz, tutorele nu beneficiază de tichete de creșă
  • declarație pe propria răspundere ca celălalt părinte nu beneficiază de concediul și indemnizația care se acordă pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap
  • livretul de familie. In situația în care nu a fost eliberat livretul de familie, cererea va fi insoțită de copia certificatului de naștere al copilului sau a extrasului de naștere. În cazul în care s-a prezentat extrasul de naștere, beneficiarul tichetelor de creșă are obligația ca în termen de 30 de zile de la eliberarea certificatului de naștere să depună copia acestuia la angajator
  • alte documente solicitate de angajator, după caz, potrivit regulamentului intern menționat mai sus

Angajatorii, împreună cu organizațiile sindicale, sau acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanții salariaților, stabilesc de comun acord unitățile emitente ale tichetelor de creșă și prevederi referitoare la:

– stabilirea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuielile sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou si tichete de cresa si care vor face obiectul contractelor comerciale de prestari de servicii cu unitatile emitente de tichete de cresa
– unitatea emitenta a tichetelor de cresa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare si a tichetelor cadou in cazul cheltuielilor sociale
– unitatile emitente de tichete de cresa cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare, in cazul in care copiii salariatilor sunt inscrisi la crese care au incheiate contracte comerciale de prestari de servicii cu unitati emitente diferite
– valoarea lunara a tichetelor de cresa si data la care se distribuie salariatilor
– criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de cresa, tinând seama de conditiile concrete de lucru in care isi desfasoara activitatea unele categorii de salariati, de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii
– documentatia pe care trebuie sa o prezinte salariatul angajatorului in vederea acordarii de tichete de cresa
– criterii si perioade pentru care salariatii nu primesc tichete de cresa
– criterii de stabilire a unitatii emitente cu care vor contracta achizitionarea tichetelor de cresa

Conform prevederilor art. 76 alin. 3 lit. h) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal coroborat cu normele de aplicare a acestuia, tichetele de creșă reprezintă venit asimilat salariilor, supuse impozitul pe venit în cota de 10%.

Cu referire la contributiile sociale obligatorii, contravaloarea tichetelor de cresa nu este inclusa in bazele de calcul a acestora, conform art. 142 lit. r) coroborat cu art. 157 alin. 2 si cu art. 220^4 alin. 2 din Codul Fiscal.