Guvernul a stabilit cum vor fi acordate și plătite zilele libere pentru părinți, atunci când se închid școlile |

Guvernul a stabilit cum vor fi acordate și plătite zilele libere pentru părinți, atunci când se închid școlile

Guvernul a aprobat modul de acordare a zilelor libere pentru părinții care își supraveghează copiii până la 12 ani, în condițiile suspendării cursurilor. Pe durata stării de urgență, școlile vor fi închise, iar unul dintre părinți are dreptul să primească zile libere.

Acestea se acordă doar după epuizarea tuturor opțiunilor prevăzute de legislație pentru desfășurarea activității și cu obligația asigurării continuității activității, inclusiv prin decalarea programului de lucru sau implementarea formelor de muncă flexibile, precizează însă un comunicat al Ministerului Muncii.

Astfel, cererea pentru acordarea zilelor libere va fi însoţită de o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor și de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere și nici nu se află concediu de odihnă sau fără plată.

Nu pot beneficia de zilele libere persoanele aflate în șomaj tehnic, cele aflate în concediu pentru îngrijirea copilului, precum și angajații ai căror soți/soții nu înregistrează venituri.

În ceea ce privește modul de plată a zilelor libere acordate părinților, s-a stabilit că pentru fiecare zi liberă, angajatorul acordă părintelui o indemnizație în cuantum de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este asimilată veniturilor din salarii și supusă impozitării și plății contribuțiilor, conform Codului Fiscal.

Decontarea către angajator a sumelor necesare pentru plata indemnizației pentru zilele libere acordate părinților se va face de către ANOFM, în termen de 60 zile calendaristice de la depunerea unei cereri și a altor documente la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București din raza în care își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia. Documentele necesare decontării se depun prin poșta electronică sau prin orice alt mijloc de comunicare agreat, în cel mult 30 zile de la data plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației, precizează Ministerul Muncii.

Sumele pentru plata indemnizației vor fi decontate angajatorului din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, iar utilizarea acestora cu altă destinație decât plata cheltuielilor de personal, atrage răspunderea penală.

Tot în ședința de Guvern s-a adoptat și Ordonanța de urgență prin care s-a reglementat cadrul general privind acordarea de zile libere.

Printre altele, modificările și completările aduse Legii nr.19/2020 clarifică noțiunea de părinte și includ unele categorii care nu au fost avute în vedere, cum este persoana adultă cu handicap grav, care nu poate să-și asigure necesitățile de bază ale vieții și care necesită supraveghere permanentă. De asemenea, pentru personalul care nu poate beneficia de zilele libere se prevede acordarea unor stimulente financiare la același nivel cu indemnizația prevăzută pentru perioada zilelor libere.

OUG completează și domeniile în care zilele libere pot fi acordate numai cu acordul angajatorului, fiind menționate în plus domenii precum: comerț alimentar, producție medicamente și echipamente sanitare, distribuție carburanți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *