Cum să le explici copiilor fenomenul migrației? Este una dintre întrebările la care au încercat să răspundă organizatorii Târgului de carte pentru copii de la Bologna, cel mai important de gen din Europa, care găzduiește în acest an 1.300 de expozanți din 75 de țări.

Această a 54-a ediție, care se încheie joi, celebrează și mariajul dintre cartea tipărită și cea digitală, prin intermediul așa-numitei “cărți augmentate”, relatează AFP.

Există un cuvânt de origine orientală, “abracadabra, despre care se crede că a fost inventat pentru ca copiii să se joace de-a magicienii. În realitate, înseamnă ‘vorbind, eu creez'”, explică scriitorul italian Antonio Ferrara, scrie Agerpres.ro.

“Pentru autorul care sunt, asta vrea să spună că un lucru care nu există, precum încrederea în altul sau dorința de a primi un străin, se poate realiza dacă îl povestim bine”, adaugă el.

Acțiunea ultimei sale cărți, “Casa Lampedusa”, lansată la Bologna, se desfășoară pe mica insulă din Mediterana unde mult timp au debarcat zeci de mii de migranți pe ambarcațiuni improvizate.

Scriitorul povestește, din perspectiva unui băiat de 13 ani, cum locuitorii acestei mici bucăți de pământ se vor transforma, puțin câte puțin, în eroi ai vieții cotidiene.

“Cartea începe cu o frază din Bono, solistul grupului U2, care spune că a auzit-o de la un migrant: ‘Nu sunt un pericol, sunt în pericol'”, povestește Antonio Ferrara.

“Provocarea este de a atinge inima copiilor înainte de a te adresa minții lor și pentru a ajunge la acest lucru trebuie să te distanțezi de faptul divers, pentru a ajunge la o poveste romanțată și bine documentată”, explică el.

Prezentă și ea la Bologna, editura franceză Actes Sud a abordat la rândul ei acest subiect, dar dintr-un unghi diferit, cu “Planete Migrants”, semnată de Sophie Lamoureux (texte) și Amelie Fontaine (ilustrații). Cartea a fost premiată la categoria “non ficțiune”.

Cartea își propune să încadreze fenomenul migrațiilor în lungul du-te-vino al populațiilor care a conturat istoria umanității.

“Arătăm că nu este ceva nou, că dacă oamenii pleacă din țările lor este pentru că sunt alungați din motive politice, climatice sau de războaie”, explică Thierry Magnier, director al departamentului pentru copii al editurii.

“Nu este un subiect ușor dar noi considerăm că tinerii cititori sunt un public inteligent căruia i se pot spune lucrurile fără a le înfrumuseța, fără a le îndulci”, a adăugat el.

Un alt exemplu este cartea “The optician of Lampedusa”, semnată de britanica Emma-Jane Kirby, povestea unui om obișnuit care, în timpul unei partide de pescuit cu prietenii, va salva de la naufragiu mai mulți migranți în largul Lampedusa.

Jurnalistă la BBC, Emma-Jane Kirby a primit premiul Bayeux-Calvados 2015 pentru reportajul său intitulat “The optician of Lampedusa”, din care se inspiră această carte.

Un pavilion al târgului a fost în întregime consacrat realității virtuale, domeniu în care literatura pentru copii propune inovații interesante și promițătoare.

Printre premiile decernate la Bologna, în acest an a fost acordat în premieră “Digital Award” pentru “Mur”, o aplicație digitală creată plecând de la cartea “A bear called Mur”, povestea unui ursuleț semnată de autorii finlandezi Kaisa Happonen și Anne Vasko.

Trecând cu smartphone-ul sau tableta prin fața unei imagini din carte — precum cea a unei păsări — aceasta se animează pe ecran într-un fel de pop-up digital, oferind o extensie vizuală și muzicală a poveștii.

“Procedeul le dă copiilor, și la fel și părinților, posibilitatea de a explora alte emoții decât cele pe care le pot încerca citând cartea tipărită”, a explicat Aksel Koie, din cadrul societății daneze “Step In Books”, care a dezvoltat aplicația.