images-2Pare greu de crezut, dar parintii pot afla ce aptitudini au copiii lor si meseria probabila pe care o vor avea acestia cand vor fi mari, inca de la varsta prescolara.

Testarea vocationala se poate face chiar din timpul gradinitei, iar specialistii care au dezvoltat astfel de businessuri spun ca „prin evaluările vocaţionale se da o şansă însănătoşirii pieţei forţei de mun­că din România”.

Potrivit Zf.ro, ”orice persoană care este interesată de domeniul în care se pregăteşte îşi va dezvolta permanent com­petenţele şi va valida plusvaloa­rea. În caz contrar, regăsim mii de ab­sol­venţi de studii superioare care nu se pot integra profesional. În 2009, când am început să testăm copiii din punct de vedere vocaţional ne-am axat pe elevi de la învăţământul primar pâ­nă la cel liceal. Dar acum testăm şi co­pii de doi ani şi jumătate“, spune Mihaela Feodorof, fondatoarea a unei companii care se ocupa de testarea vocationala.

În opinia sa, părinţii au început să pună tot mai mult accent pe desco­perirea talentelor copi­ilor pentru că au avut chiar ei de suferit de pe urma ale­ge­rilor ne­in­spi­rate în cariera pro­fe­sio­nală (influenţate de părinţi sau de an­turaj). Astfel că au ajuns, după câţi­va ani buni petrecuţi pe piaţa muncii, să se plafoneze profesional şi să considere jobul o corvoadă.

„În proiectele corporate iden­tificăm deseori situaţii de plafonare profesională generată de o alegere în dezacord cu personalitatea individului. Mulţi dintre aceşti părinţi sunt cei care aleg să ofere copiilor evaluările de potenţial, compensând faptul că ei nu au avut şansa să o folosească la momentul oportun“, explică ea.

Testarea vocaţională a copiilor presupune, de fapt, două ore în care copiii şi părinţii discută cu un psiholog, iar cei mici dau un test de aptitudini. În funcţie de rezultate, psihologul face un raport de evaluare pe care familia îl ia acasă. Ulterior, pe baza feedback-ului şi a concluziior sale, părinţii decid ce tip de şcoală i se potriveşte copilului, dar şi în ce domeniu ar fi bine să se specializeze.

„Procesul de evaluare nu durează mai mult de două ore. Din experienţa acumulată, timpul de joacă (testul), care ar trebui să dureze circa 60 de mi­nute, însă copiii supradotaţi comprimă acest timp la 40-45 de minute“, adaugă Mihaela Feodorof, care a evaluat până în prezent peste 500 de copii.