Prin OUG 110/2021, unul dintre părinții copiilor minori cu vârsta de până în 12 ani (inclusiv) – înscriși la o unitate de învățământ preuniversitară sau de educație timpurie – poate avea zile libere plătite, pe durata suspendării activității didactice ce presupune prezența fizică în unitatea de învățământ. Vineri, 8 octombrie, a apărut în Monitorul oficial modelul cererii și al declarației pe propria răspundere.

Indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare fără de depăși 75% din salariul mediu brut.

Indemnizația este supusă impozitului pe venit, asigurărilor sociale obligatorii (CAS și CASS), inclusiv contribuției asiguratorii pentru muncă.

Dacă părinții își desfășoară activitatea în acele domenii pentru care Codul fiscal a prevăzut facilități fiscale (construcții, programe pentru calculator, cercetare-dezvoltare, etc.) nu se acordă facilitățile fiscale pentru această indemnizație.

Indemnizația se acordă pe durata stării de alertă și după încetarea acesteia până la finalizarea cursurilor anului școlar 2021-2022 fără a se putea acorda pe durata vacanțelor școlare.

Pentru a se putea beneficia de indemnizație trebuie îndeplinite următoarele condiții:

• Copilul este cu vârsta de până la 12 ani înscris la o unitate de învățământ sau copilul/adultul este cu handicap în vârstă de până la 26 de ani înscris într-o unitate de învățământ;
• Celălalt părinte nu beneficiază de zile libere;
• Locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.

Salariatul depune la angajator o cerere însoțită de declarația celuilalt părinte că nu beneficiază de zile libere și, după caz, documente ce atestă încadrarea unei persoane într-o situație de handicap.

Angajatorul plătește indemnizația, impozitul pe venit și asigurările sociale și depune declarația cu impozitul pe venit și asigurările sociale.

În termen de 30 de zile de la plata impozitului și asigurărilor sociale și depunerea declarației se va depune o documentație la agențiile de ocupare a forței de muncă pentru acordarea indemnizației.

În termen de 30 de zile de la data depunerii documentației, ANOFM va plăti angajatorului indemnizația.

Ordonanța nu se aplică dacă unul dintre părinți se află într-una dintre următoarele situații:

• Este în concediu pentru creșterea copilului;
• Se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată;
• Se află în perioada de șomaj tehnic;
• Nu realizează venituri din salarii, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din agricultură, silvicultură și piscicultură;

Salariații din sistemul național de apărare, ordine publică, securitate națională și unități sanitare publice pot aplica procedura doar cu aprobarea angajatorului. Dacă angajatorul nu acordă cererea de acordare a zilelor libere, salariatul din aceste domenii de activitate are dreptul să primească o majorare a veniturilor cu cât ar fi fost indemnizația pentru zile libere plătite.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.