Hotărârea de Guvern privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, publicată în Monitorul Oficial |

Hotărârea de Guvern privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, publicată în Monitorul Oficial

Hotărârea de Guvern privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE) a fost publicată, luni, în Monitorul Oficial, instituţia urmând să preia activitatea, structura şi personalul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei şi ale Centrului Naţional pentru Evaluare şi Examinare, care se desfiinţează.

Potrivit actului normativ, CNPEE este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi are ca scop fundamentarea politicilor educaţionale pe baza cercetării ştiinţifice, coordonarea ştiinţifică a elaborării şi revizuirii periodice a componentelor curriculumului naţional, coordonarea evaluării manualelor şcolare şi auxiliarelor didactice, precum şi coordonarea ştiinţifică şi profesională a sistemului naţional de evaluare şi examinare în învăţământul preuniversitar.

Numărul maxim de posturi este de 143, iar conducerea este asigurată de un director general şi un director general adjunct.

Centrul propune şi realizează proiecte de cercetare-dezvoltare, inovare, acţiune/intervenţie şi formare în domeniul ştiinţelor educaţiei, iniţiază şi participă la proiecte naţionale şi/sau internaţionale de cercetare sau de dezvoltare în domeniile educaţiei, formării, curricumului şi evaluării, participă la elaborarea strategiilor de cercetare-dezvoltare în domeniul ştiinţelor educaţiei şi coordonează activitatea unor grupuri de lucru pentru elaborarea standardelor naţionale de evaluare, scrie Agerpres.ro.

La solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, CNPEE efectuează expertize şi sondaje de evaluare a rezultatelor şcolare şi a eficienţei învăţământului, furnizând MEC un feedback sistematic şi operativ, în scopul adoptării măsurilor de optimizare a activităţii în învăţământul preuniversitar.

Totodată, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie are ca atribuţie analiza şi avizarea propunerilor de curriculum înaintate de diferite instituţii, organizaţii sau grupuri de lucru şi asigură coordonarea ştiinţifică pentru elaborarea şi revizuirea periodică a planurilor-cadru de învăţământ, programelor şcolare.

Conform hotărârii Guvernului, CNPEE coordonează derularea mecanismelor de evaluare a proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrul Educaţiei, şi activităţile în vederea aprobării auxiliarelor didactice.

Centrul elaborează, împreună cu direcţiile de specialitate din MEC, metodologii, proceduri şi regulamente pentru organizarea şi desfăşurarea examenelor şi evaluărilor în învăţământul preuniversitar, pe care le supune aprobării ministrului Educaţiei şi Cercetării, mai prevede actul normativ.

CNPEE asigură şi proiectarea şi realizarea probelor pentru disciplinele cuprinse în evaluările, examenele şi concursurile naţionale şi elaborează, la solicitarea MEC, în vederea informării publice, rapoarte privind rezultatele înregistrate la examenele şi evaluările naţionale, evidenţiind oportunitatea adoptării de către ministrul Educaţiei a unor decizii cu privire la factorii care permit îmbunătăţirea performanţei şcolare.

Nu în ultimul rând, în raport cu scopul pentru care a fost înfiinţat, CNPEE propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării iniţierea unor proiecte de acte normative relevante pentru activitatea sa şi participă la programe naţionale şi/sau internaţionale în domeniul evaluării în învăţământul preuniversitar, precum testarea internaţională Programme for International Students Assessment (PISA), proiect derulat de OCDE.

Ministrul Monica Anisie a anunţat, în noiembrie anul trecut, la preluarea mandatului, că Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare se vor comasa, pentru că în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării trebuie să funcţioneze “un laborator de cercetare” propriu, care să livreze documente de politici educaţionale “corecte”, pentru un parcurs “corect educaţional al elevului”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *