Cum stam in fata calculatorului, ca sa nu ne imbolnavim. La ce riscuri suntem expusi.

Cum stam in fata calculatorului, ca sa nu ne imbolnavimUitam sa ne ridicam cu orele din fata calculatorului si nu tinem cont nici o clipa de ce inseamna pozitie corecta la birou, iar seara, ne plangem de dureri de spate si nu numai.

Specialistul Bio Ortoclinic, dr. Iulia Belc sustine ca aceasta patologie de calculator, care poate varia de la spondiloza la hernie de disc, este din ce mai des intalnita la persoane tot mai tinere, din cauza locurilor munca in care oamenii sunt nevoiti sa stea timp indelungat, uneori mai mult de opt-noua ore, in fata unui computer.

Nu intotdeauna, pozitia pe care o adoptam, ergonomia scaunului si asezarea calculatorului sunt optime. De aceea, de foarte multe ori, se sta cu trunchiul intors, rotat, sau la o distanta mult prea mare fata de ecranul calculatorului. ”Aceste lucruri provoaca proiectia anterioara a cefei, adica ne determina sa aplecam capul inainte, curband exagerat coloana cervicala. De asemenea, daca scaunul nu are brate si cotul nu are pe ce sa se sprijine, iar tastatura nu este in continuarea mainii pot sa apara dureri la nivelul coatelor, al umerilor sau al pumnilor”, explica directorul medical al celei mai mari clinici de vertebrologie din Romania, dr. Iulia Belc, medic primar recuperare medicala, medicina fizica si balneologie.

Conform specialistului Bio Ortoclinic, toate aceste pozitii vicioase pot aduce multa suferinta la nivelul coloanei cervicale si la nivelul coloanei lombare, daca nu stim ce inseamna o pozitie corecta in fata calculatorului.

Iata cateva din regulile pe care trebuie sa le respecte cei care muncesc toata ziua la birou:

– Scaunul trebuie sa aiba spatar inalt si drept, dar si brate, pentru a avea pe ce sa sprijinim coatele la nivelul de inaltime al tastaturii.

– Distanta fata de desktop trebuie sa fie la nivelul unei lungimi de brat.

– Este foarte important ca picioarele sa se sprijine pe o treapta, fie ea speciala pentru acest lucru sau realizata, de exemplu, din cateva topuri de hartie.

– Aceasta pozitie de lucru trebuie intrerupta prin pauze succesive, la interval de 45-50 de minute, in care sa incercam sa ne miscam si chiar sa facem cateva exercitii de intindere pentru coloana cervicala si pentru cea lombara, precum si pentru restabilirea circulatiei optime la nivelul picioarelor (miscari de pedalare si de rotatie la nivelul gleznelor, scuturari usoare etc.).

Ce alte riscuri presupune munca la calculator

”Persoanele care stau foarte mult la birou, in pozitie sezanda, se pot confrunta cu mai multe probleme de sanatate”, avertizeaza dr. Iulia Belc.

– Se perturba circulatia de intoarcere, circulatia venoasa si seara apar edemele, la nivelul picioarelor.

– Si ochii au de suferit din cauza timpului prea lung petrecut la calculator. Devin rosii, obositi, dau senzatie de usturime sau de arsura. Pentru a evita aceste efecte, chiar si atunci cand nu avem nevoie de corectie de vedere e indicat sa purtam ochelari cu lentile antireflex si sa folosim picaturi pentru ochi.

– Pot aparea tulburari de somn, de memorie, de concentrare si chiar irascibilitate.

”Toate aceste lucruri pot fi ameliorate sau evitate daca in momentul in care apar durerile de coloana facem un consult medical pentru o evaluare corecta si, eventual, pentru urmarea unui tratament profilactic de prevenire a tulburarilor de statica si a durerilor vertebrale. Decompresiile, mobilizarile, gimnastica medicala asistata, fizioterapia sau masajul pot ameliora problemele coloanei vertebrale cauzate de timpul prea lung petrecut in fata calculatorului”, subliniaza specialistul clincii de vertebrologie cu sedii in Bucuresti si Constanta.

Dr. Belc mai spune ca ar fi ideal sa asociem toate aceste lucruri cu sport sau cateva ore de miscare, macar in weekend, daca in cursul saptamanii nu sunt posibile plimbarile pe jos au cu bicicleta, inotul sau exercitiile de sala.

Pentru a vedea mai clar cum trebuie sa ne corectam pozitia in fata calculatorului, va invitam sa urmariti materialul video care urmeaza: