Dr. Iustina Cosmina Mogos – consiliere nutritionala, endocrinologie: Osteoporoza si masurile de preventie

osteoporoza1Osteoporoza este o boala scheletica ce se caracterizeaza prin masa osoasa scazuta si deteriorare arhitecturala a tesutului osos, cu cresterea consecutiva a fragilitatii osoase si a riscului de fracturi.

Boala este de obicei silentioasa pana in momentul aparitiei fracturilor. Fracturile de fragilitate apar prin traumatisme minore, caderi de la acelasi nivel (din picioare) sau in cazuri avansate chiar la intoarcerea in pat.

O componenta majora a osului o reprezinta calciul, iar vitamina D este cheia absorbtiei calciului.

Masuri nefarmacologice care impiedica aparitia fracturilor de fragilitate de cauza osteoporotica

Preventia osteoporozei cuprinde mai multi pasi importanti:

1. Aspectul nutritional cu un consum adecvat de calciu si de vitamina D;

2. Exercitii specifice care implica propria greutate si intarirea musculaturii;

3. Identificarea factorilor de risc pentru cadere.

Consumul de calciu necesar este intre 800 – 1200 mg/zi cf. International Osteoporosis Foundation.

Nivelul recomandat de vitamina D este in concentratie serica de 25 (OH)D? 30 ng / ML.

Aportul adecvat de vitamina D la adulti este de 800-1000UI/zi.

osteoporoza3Va recomandam cateva surse alimentare de vitamina D:

– laptele fortifiat;

– cerealele;

– galbenusul de ou;

– pestele de apa sarata;

– ficatul.

Va recomandam cateva surse alimentare de calciu:

– lactatele;

– legumele (brocoli);

– fructele (portocale, caise, smochine uscate);

– pestele( somon, sardine);

– nucile braziliene;

– migdalele.

Continutul de calciu in cateva alimente (Dr. Iustina Cosmina Mogos – consiliere nutritionala, endocrinologie):

– in 200 ml lapte integral avem: 236 mg calciu;

– in 200 ml lapte degresat avem: 244 mg calciu;

– in 150 g iaurt degresat cu fructe avem: 210 mg;

– in 40 g branza feta avem 144 mg.

Daca doriti un tabel complet al continutului de calciu in alimente, puteti sa-i scrieti Dnei. Dr. Iustina Cosmina Mogos – consiliere nutritionala, endocrinologie pe adresa de email: iustinac@yahoo.com

O alta sursa importanta de vitamina D provine din expunerea pielii la soare, dar, aici apare si conflictul cu medicii dermatologi.

Crema de protectie solara impiedica sinteza vitaminei D la nivelul pielii.

La urmatoarea intalnire vom discuta despre “Limita expunerii la soare intre evitarea riscului de fractura si efectele nocive pentru piele”.

osteoporoza2Dr. Iustina Cosmina Mogos – consiliere nutritionala, endocrinologie

Pentru mai multe informatii o puteti contacta pe email: iustinac@yahoo.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *