Dr. Mirela Ciurea – medic pediatru: Momentele importante in dezvoltarea copilului nascut prematur

bebe6

Vârsta: 1 lună vâsta corectată

1       Îşi ridică timp de câteva secunde capul si umerii atunci când este aşezat pe burtică; cand sta pe spate isi tine capul intors in lateral; mentine o usoara hipertonie a flexorilor (este usor mai incordat)

2      Se agata bine; inchide si deschide pumnii; îşi apropie mâinile de gură; fixează cu privirea cateva secunde persoanele, obiectele şi sursele de lumină

3      Începe să reacţioneze la stimuli (lumină, sunet, atingere)

4      Plânge pentru a-şi manifesta dorinţele (tipa de foame); emite sunete laringiene (din gat) iar spre 2 luni gangureste; ascultă şi se linişteşte la auzul vocii voastre si cand este luat in brate; menţine contactul vizual

5      Priveşte chipurile; îi place să i se vorbească şi să fie ţinut în braţe

 

Vârsta: 3 luni vârsta corectată

1      Reuşeşte să îşi ridice si sa isi controleze destul de bine poziţia capului atunci când stă pe burtică şi când este ţinut în braţe; se sprijina pe antebrat atunci când stă pe burtică

2      Tine mana deschisa in somn; se agata de haine sau obiecte; spre 4 luni poate ţine o jucărie zornăitoare în mână; urmăreşte cu privirea obiectele care se mişcă lent; spre 4 luni îşi apropie amândouă mâinile de piept pe linia mediana

3      Începe să îşi folosească intenţionat mişcările corpului

4      Tipă în mod diferit în funcţie de nevoie (foame, durere, plictiseală); intoarce capul la zgomote

5      Zâmbeşte des, rade sau emite sunete voioase; reactioneaza la oameni sau obiecte cunoscute

 

Vârsta: 6 luni vârsta corectată

1      Se rostogoleşte de pe spate pe burtica; cand sta pe spate isi ridica bine capul; începe să stea in fundulet fără a fi sustinut

2      Întinde şi prinde cu ambele mâini; mişcă jucăriile dintr-o mână în alta; strange in pumn obiecte mici

3      Scutură jucăriile zornăitoare; este mai interesat de mediul înconjurător şi de rezultatele acţiunilor

4      Scoate diverse sunete, râde, gângureşte; pronunta silabe; începe să vă imite mişcările, să zâmbească şi să se încrunte; se întoarce şi cercetează cu privirea atunci când aude sunete noi; intinde mainile pentru a fi ridicat

5      Recunoaşte prezenţa unor persoane străine; isi manifesta simpatiile si antipatiile

 

Semne de avertizare: Consultaţi pediatrul dacă la această vârstă copilul prezintă următoarele semne:

– nu reuşeşte să ridice mâinile şi să se ridice în mâini atunci când stă pe burtică

– nu poate sta pe o parte pentru a folosi jucăriile

– nu stă în fund, nici măcar atunci când este susţinut

– nu se poate rostogoli sau se rostogoleşte arcuindu-şi gâtul şi spatele

– nu încearcă să ajungă sau să lovească anumite obiecte cu mainile sau cu picioarele

– menţine pumnul strans şi/sau ţine degetul mare de la mana îndoit pe palma (inspre interior)

– prinde cu greutate obiectele şi le ţine doar pentru foarte scurt timp

– nu poate duce mâinile înspre gură sau nu le poate împreuna

– continuă să sugă cu dificultate din biberon

– nu întoarce capul dacă aude un sunet sau pentru a căuta anumite obiecte cu privirea

– nu gângureşte sau nu scoate diferite sunete

 

Vârsta: 9 luni vârsta corectată

1      Sta bine si perioade lungi  în fund; se rostogoleste de pe burtica pe spate; se ridică folosind şi mâinile şi picioare în mod independent; se tine de mobila; merge de-a buşilea pe coate şi pe genunchi

2      Foloseşte arătătorul; apuca obiecte cu doua degete; se poate hrani cu degetele (pentru anumite alimente); isi tine bine cana

3      Scoate jucăriile din cutii şi le pune la loc; se joaca “bau” sau “pa-pa”

4      Începe să folosească diferite cuvinte copilăreşti (“da-da” sau “ma-ma”) dar nu neaparat cu adresabilitate; intelege “nu” si “pa-pa”; cauta sa imite sunete repetate

5      Îl îngrijorează prezenţa străinilor; este foarte ataşat de părinţi

 

Vârsta: 12 luni vârsta corectată

1      Merge singur sau tinut de o mana (este posibil să înceapă să meargă singur la 15 luni)

2      Foloseşte degetul mare şi arătătorul pentru a prinde alimentele care pot fi prinse între degete; pune obiecte în recipiente mici; arunca jucariile

3      Începe să folosească obiecte pentru anumite funcţii (pieptene pentru a-şi pieptăna părul); începe să înţeleagă faptul că un anume comportament va declanşa o reacţie; da jucariile cand i se cere; vine cand este strigat; ajuta cand este imbracat

4      Rosteşte cel puţin două cuvinte noi în afară de “ma-ma” şi “da-da”; îşi recunoaşte propriul nume; imită cuvintele cunoscute; misca din cap in semn de “nu”

5      Timid, dar îi place să i se acorde atenţie şi să se joace; manifestă atenţie şi se comportă afectuos

 

Semne de avertizare: Consultaţi pediatrul dacă la această vârstă copilul prezintă următoarele semne:

– stă în fund, dar nu de unul singur

– merge de-a buşilea sau misca ambele picioare înspre înainte în acelaşi timp

– foloseşte o parte a corpului mai des decât pe cealaltă

– nu reuşeşte să ridice obiectele mici, cum ar fi alimentele care pot fi luate între degete

– nu caută un obiect pe care l-a pierdut

– nu combină vocalele cu silabele (nu pronunta “ba”,”da”)

– nu se uită la cărţi perioade scurte de timp; nu uitaţi că dacă este prea preocupat de a învăţa să meargă de-a buşilea sau să meargă bine, este posibil să nu fie interesat de activităţile care presupun o poziţie statică; incurajaţi-l să petreacă timp cu activităţile care sunt efectuate în tăcere, cum ar fi privitul în cărţi

– nu reacţionează la cuvintele simple şi familiare utilizate de părinţi pentru a relaţiona cu ei

 

Vârsta: 18 luni vârsta corectată

1      Urcă scările ţinându-se de balustradă; incepe sa alerge; poate arunca o jucarie din picioare fara sa cada

2      Foloseşte 3-4 cuburi pentru a construi un turn; poate intoarce 2-3 pagini dintr-o carte, deodata; incearca (incepe) sa se hraneasca singur cu lingurita

3      Gândire anticipată; începe să înţeleagă diferenţa dintre comportamentul bun şi cel rău

4      Arată cu degetul 3 părţi fundamentale ale corpului; cunoaşte şi numeşte 2-5 obiecte cunoscute; poate îndeplini cerinţe simple; foloseşte in jur de 10 cuvinte, printre care nume; combină 2 cuvinte in vorbire

5      Abilităţi sociale: Ajută la activităţile simple; imită acţiunile altora; ii place sa se joace su alti copii

 

Semne de avertizare: Consultaţi pediatrul dacă la această vârstă copilul prezintă următoarele semne:

– nu merge sau merge permanent pe vârful degetelor

– nu poate construi un turnuleţ din cuburi

– este mai interesat de a băga jucăriile în gură în timp ce se joacă, decât să se joace folosind mâinile

– nu imită sunete sau nu scoate sunete care să indică un cuvânt (“păji” pentru prăjitură)

– înţelege sub 8 cuvinte

 

Vârsta: 24 luni vârsta corectată

1      Urcă treptele singur, cu fiecare picior pe rând; dă cu piciorul în minge; fuge fara sa cada

2      Poate pune unul peste altul 6 cuburi; dă paginile cărţii una câte una; isi scoate pantofii singur

3      Recunoaşte formele de cerc, pătrat, triunghi; înţelege pentru ce se utilizează numeroase obiecte

4      Poate combina două cuvinte (vorbeste in propozitii simple); utilizeaza “mie”, “tie”, “el”, “al meu”, “al tau”; înţelege întrebările simple; cere ceva de băut; cere olita

5      Îşi spală şi îşi usucă mâinile; participă la a fi îmbrăcat; se joaca cu alti copii

 

Semne de avertizare: Consultaţi pediatrul dacă la această vârstă copilul prezintă următoarele semne: 

– nu îşi ţine echilibrul şi îşi controlează cu dificultate mişcările (cade sau se împiedică mai des decât alţi copii de aceeaşi vârstă)

– nu poate face un puzzle simplu sau un joc în care trebuie să identifice formele

– nu identifică obiecte fundamentale sau imaginile care le înfăţişează

– nu ştie denumirea părţilor simple ale corpului

– nu combină două cuvinte

– nu poate îndeplini comenzi simple, cum ar fi „dă-mi”

– se joacă imitându-i pe alţii şi nu iniţiază joaca

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *